Cynk



Cynk – zastosowanie:

  • bierze udział w olbrzymiej ilości reakcji enzymatycznych, regulując praktycznie wszystkie procesy zachodzące w ludzkim ciele;
  • pomaga zachować zdrowy i atrakcyjny wygląd skóry: leczy trądzik, przedziwdziała pojawianiu się zmarszczek, wspiera produkcję kolagenu;
  • chroni skórę przed szkodliwymi promieniami UV;
  • cynk (a także witamina B6 i kwas foliowy) pozytywnie wpływa na procesy regeneracyjne: jest niezbędny dla szybkiego gojenia się ran;
  • odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu jajników i jąder: chroni przed bezpłodnością;
  • zapobiega chorobom prostaty;
  • jest skutecznym antyoksydantem: broni przed szkodliwym wpływem wolnych rodników;
  • sprzyja zachowaniu zgrabnej sylwetki: zbyt niski poziom cynku skutkuje wilczym apetytem i ochotą na niezdrowe i tłuste przekąski;
  • cynk wspiera system immunologiczny, skutecznie chroni przed infekcjami;
  • reguluje poziom cholesterolu we krwi, dobroczynnie wpływa na ciśnienie tętnicze i akcję serca;
  • cynk i luteina korzystnie oddziaływują na wzrok;e

Cynk – zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie na cynk wynosi od 13 do 16 mg na dobę. Witamina C zdecydowanie poprawia bioprzyswajalność cynku. Uẏzwki takie jak alkohol, kawa, czy herbata znacznie zmniejszają wchłanianie cynku.

Cynk – skutki niedoboru:

  • uczucie zmęczenia, brak energii;
  • kłopoty z pamięcią i koncentracją;
  • zmiany skórne: trądzik, wypryski;
  • zanik zmysłów smaku i powonienia;
  • obniżona płodność;
  • problemy z potencją;
  • zanik libido;
  • zwiększona zapadalność na infekcje;

Na niedobór cynku narażone są szczególnie wegetarianie: należy pamiętać, iż cynk pochodzenia roślinnego jest dużo słabiej wykorzystywany przez organizm niż jego odpowiednik pochodzący z produktów zwierzęcych.

Cynk – skutki nadmiaru:

Przedawkowanie cynku może wystąpić w wypadku przyjmowania dużych dawek (80-150 mg dziennie) przed wydłużony okres. Przyjmowanie tak dużych porcji cynku może zaburzać metabolizm miedzi i żelaza, doprowadzając w skrajnych przypadkach do niedokrwistości.