Koenzym Q10 (ubichinon)



Koenzym Q10 – zastosowanie:

  • przyspiesza przemianę materii;
  • niewydolność krążenia;
  • choroba niedokrwienna serca;
  • miażdżyca;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • dusznica bolesna;
  • arytmia;
  • parodontoza;
  • inne choroby przyzębia – obrzęk dziąseł, krwawienie dziąseł, ruchomość zębów,
  • zespół przewlekłego zmęczenia;
  • wzmocnienie odporności organizmu;
  • cukrzyca;
  • otyłość;
  • oczyszczanie organizmu;
  • odtruwanie wątroby,
  • pomaga zachować młodość i witalność;
  • redukuje zmarszczki;
  • uelastycznia skórę i wygładza ją;
  • chroni skórę przed promieniowaniem UV;
  • pomaga zachować zasoby witaminy E;
  • chroni przed chorobami nowotworowymi;
  • astma sercowa;
  • alergie.

Koenzym Q10 – działania niepożądane:

Do tej pory nie stwierdzono żadnych skutków ubocznych koenzymu Q10 – ale nie jest to nic nadzwyczajnego, skoro właśnie ta substancja jest produkowana w naszym organizmie.

 

Koenzym Q10 – zapotrzebowanie:

Organizm ludzki sam jest wstanie produkować koenzym Q10 – do pewnego momentu. Im człowiek starszy, tym mniejsza zdolność do wytwarzania tej substancji przez nasz organizm. Aby zaspokoić zapotrzebowanie należy zacząć stosować suplementację koenzymu Q10.

Uwaga dla wszystkich stosujących leki obniżające poziom cholesterolu – leki  te mogą powodować niedobór koenzymu Q10, dlatego należy pamiętać, by stosować koenzym Q10 w tabletkach.

W jakich ilościach i kiedy przyjmować koenzym q10:

30 – 40 lat – 2,5 – 5 mg

40 – 60 lat – 20 mg

60+ – 30 mg

Palacze oraz osoby wykonujące ciężką pracę fizyczną (również sportowcy) powinny dołożyć + 10 mg koenzymu Q10.

Koenzym Q10 – opis:

Koenzym Q10 posiada wiele podobnych cech do witamin, ale do nich zaliczany nie jest. Rozpuszcza się tłuszczach i wykazuje silne działanie antyoksydacyjne. Znajduje się głównie w ścianach komórkowych i mitochondriach. Koenzym Q10 odpowiada za wytwarzanie i magazynowanie energii w naszym organizmie oraz ma na celu zapewnić prawidłowy przebieg procesów życiowych komórki.  Koenzym Q10 znajdziemy w następujących produktach spożywczych:

Produkt Koenzym Q10 [µg/g]
Mięso renifera 157,9
Olej rzepakowy 63,5
Wołowina 36,5
Wątróbka wieporzowa 22,7
Szynka wieprzowa 20,0
Tuńczyk 15,9
Śledź 15,9
Kurczak 14,0
Pstrąg 8,5
Czarna porzeczka 3,4
Kalafior 2,7
Groch 2,7
Jogurt 2,4
Fasola 1,8
marchew 1,7
Truskawki 1,4
Pomarańcze 1,4
Jabłka 1,3
Ser żółty 1,3
Jaja 1,2
Pomidory 0,9
Ziemniaki 0,5
Mleko (1,5%) 0,1

Bibliografia:

  1. Nutrtion & Health, Rocznik 9, N4 5 (36), Calivita International, Listopad 2006.
  2. Prof. dr hab. Józef Drzewoski, Farmakologia kliniczna koenzymu Q10, Warszawa 2001.