Witamina B5 – kwas pantotenowy



Kwas pantotenowy – rola w organizmie i zastosowanie:

  • Odgrywa dużą rolę w procesach budowy i podziału komórek – dzięki temu zapewnia korzytny stan skóry;
  • Przyśpiesza wzrost włosów, zapobiega przedwczesnemu siwieniu i łysieniu;
  • Regeneruje komórki – przyśpiesza gojenie ran i oparzeń;
  • Przyśpiesza metabolizm, dzięki czemu pomaga zachować piękną sylwetkę;
  • Wspiera układ nerwowy – poprawia koncentrację i pamięć, zwiększa odporność na stres;
  • Stymuluje system odpornościowy i pomaga odtruwać organizm;

Kwas pantotenowy – zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie na kwas pantotenowy wynosi od 4 do 10 mg na dobę. Stres i terapie antybiotykowe utrudniają przyswajanie witaminy B5. Wchłanianie kwasu pantotenowego poprawia się przy obecności innych witamin z grupy B.

Kwas pantotenowy – skutki niedoboru:

  • wypadanie włosów;
  • łamliwe paznokcie;
  • przedwczesne siwienie;
  • pękające kąciki ust;
  • pogarszająca się kondycja skóry;
  • spowolnione gojenie się ran;
  • pogorszenie nastroju, koncentracji, pamięci;
  • zaburzenia koordynacji i niepewny chód;

Kwas pantotenowy – skutki nadmiaru:

Witamina B5 nie jest toksyczna. W wyjątkowych przypadkach, spożycie dużych ilości kwasu pantotenowego może doprowadzić do biegunek.