Wapń



Wapń – rola w organizmie:

Wapń to główny składnik mineralny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W ludzkim ciele wapń stanowi aż 40% wszystkich składników mineralnych i odpowiada za szereg funkcji:

  • warunkuje zdrowie układu kostnego – pomaga w budowaniu silnych kości i chroni przed osteoporozą;
  • pomaga w leczeniu zapalenia stawów;
  • warunkuje prawidłową pracę układu krwionośnego: zapewnia optymalną krzepliwość krwi, poprawia kondycję serca, wzmacnia naczynia krwionośne i pomaga zachować odpowiednie ciśnienie tętnicze krwi;
  • jest niezbędny do wytworzenia wielu enzymów i hormonów;
  • usprawnia pracę mięśni: zapobiega skurczom, poprawia reakcję mięśni na bodźce, zapobiega bólom miesiączkowym;
  • bierze udział w przekazywaniu impulsów nerwowych: jest niezbędny do funkcjonowania układu nerwowego i warunkuje dobre samopoczucie;
  • umożliwa wielu cennych związków, takich jak, np. witamina B12

Wapń – skutki niedoboru:

Wapń i witamina D są ze sobą ściśle powiązane, a niewystarczająca podaż tej drugiej często prowadzi do poważnych niedoborów wapnia. Inne czynniki zaburzające wchłanianie wapnia i niebezpiecznie zmniejszające jego poziom w organizmie to kawa, herbata, nienasycone kwasy tłuszczowe, czekolada, czy dieta bogata w produkty zbożowe.

Niedobór wapnia może doprowadzić do takich dolegliwości, jak:

  • zaburzenia nerwowe;
  • bezsenność;
  • obniżenie nastroju;
  • bóle stawów;
  • skurcze mięśni;
  • próchnica zębów;
  • wypadanie włosów;
  • łamliwość paznokci;

 

Wapń – skutki nadmiaru:

Nadmiar wapnia może doprowadzić do zaparć, osłabienia mięśni, oraz do wytworzenia się kamieni nerkowych.

Wapń – zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie wapnia wynosi od 900-1200 mg na dobę. Alkohol, kawa i herbata utrudniają przyswajanie wapnia, wspomagają je natomiast witamina A, witamina C i witamina D.

 

 

Piśmiennictwo:

Włodarczyk Barbara, Zdrowie od Kuchni

Office of Dietary Supplements, http://ods.od.nih.gov/