Witamina B1 – Tiamina



Witmina B1 (tiamina) – zapotrzebowanie:

Zapotrzebownie na tiaminę wynosi około 2 mg dziennie. Rośnie ono przy wysokim spożyciu węglowodanów. Znacząco wzrasta także przy spożyciu alkoholu, kawy i herbaty, a także przy paleniu papierosów. Inne czynniki zwiększające zapotrzebowanie organizmu na witaminę B1 to: stres, antybiotyki, środki antykoncepcyjne, zaawansowany wiek.

Witamina B1  – rola w organizmie i zastosowanie:

  •  bierze udział w procesach oddychania tkankowego
  • odgrywa olbrzymią rolę w procesach metabolicznych
  • przyśpiesza trawienie
  • korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia
  • wzmacnia odporność organizmu
  • wykazuje dobroczynny wpływ na układ nerwowy: zapewnia dobry nastrój, poprawia zdolność koncentracji, polepsza pamięć, skraca czas reakcji
  • pomaga w zapaleniu stawów
  • stosowana jest w leczeniu miażdżycy
  • palaczom pomaga zwalczyć uporczywy kaszel
  • skutecznie zapobiega chorobie morskiej

Witamina B1 – skutki niedoboru:

  • zaburzenie funkcjonownia układu nerwowego: apatia, zmęczenie, nerwica, depresja, osłabienie pamięci, problemy z koncentracją
  • problemy z układem krążenia: kołatanie serca, obrzęki kończyn
  • zaburzenia pracy nerek

Witamina B1 – skutki nadmiaru:

Tiamina jest witaminą rozpuszczalną w wodzie – jej nadmiar skutecznie usuwany jest z organizmu wraz z moczem. Przedawkowanie może nastąpić tylko po podaniu witaminy B1 w postaci zastrzyku.