Kobalamina – witamina B12



Witamina B12 – rola w organizmie i zastosowanie:

Witamina B12 jako jedyna z pośród witamin zawiera składnik nieorganiczy – kobalt. W organizmie odgrywa rolę cennego koenzymu pełniąc szereg funkcji:

  • bierze udział w przemianach metabolicznych i procesach uwalniania energii;
  • zapobiega zmęczeniu, dodaje sił witalnych;
  • ochrania komórki nerwowe – bierze udział w wytwarzaniu cennej osłonki mielinowej;
  • poprawia zdolność zapamiętywania i koncentracji;
  • zapobiega depresjom i polepsza nastrój;
  • jest niezbędna w powstawaniu czerwonych krwinek, dzięki czemu przeciwdziała anemii;

Witamina B12 – zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie na witaminę B12 wynosi od 1 do 3 mcg na dobę. Wzrasta ono wraz z wiekiem, a także w przypadku spożywania alkoholu czy stosowaniu kuracji antybiotykowych. Przyswajanie witaminy B12 poprawia się w obecności innych witamin z grupy B, a także wapnia.

Kobalamina niszczona jest przez leki obniżające poziom cholesterolu i tabletki nasenne.

Witamina B12 powinna być suplementowana u osób stosujących dietę wegańską.

Witamina B12 – skutki niedoboru:

Niedobór kobalaminy prowadzi do upośledzenia powstawania osłonek mielinowych, które chronią włókna nerwowe. Prowadzi to do poważnych konsekwencji, takich jak:

  • problemy z pamięcią;
  • zaburzenia nastroju;
  • depresje;
  • psychozy i urojenia;
  • bezsenność;
  • obniżona koncentracja;
  • nerwowość;

Inne dolegliwości powodowane przez niedobór kobalaminy to:

  • zaburzenia pracy układu krążenia;
  • drętwienie kończyn;
  • pogorszenie kondycji włosów i skóry;

Witamina B12 – skutki nadmiaru:

Witamina B12 nie jest toksyczna. U nielicznych osób (w przypadku stosowania dużych jej ilości przez dłuższy czas) zaobserwowano rekakcje uczuleniowe.

Witamina B12 - kobalamina

Witamina B12 – kobalamina