Witamina B2 – Ryboflawina



Witamina B2 – rola w organizmie i zastosowanie:

  • bierze udział w przemianach energetycznych i procesach utleniania-redukcji
  • kontroluje proces wzrostu i rozwoju u dzieci
  • wraz z witaminą A odpowiada za funkcjonowanie błon śluzowych i dróg oddechowych
  • chroni wzrok – zapobiega kataraktom
  • zapobiega anemii
  • jest niezbędna w wytwarzaniu neuroprzekaźników – odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego
  • pomaga zachować atrakcyjny wygląd skóry, włosów i paznokci

Witamina B2 – zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie na witaminę B2 wynosi od 1,5 do 3 mg dziennie (dla osób dorosłych). Pod wpływem stresu, wysiłku fizycznego, ciąży czy karmienia piersią, zapotrzebowanie na ryboflawinę znacząco wzrasta. Papierosy, kawa, herbata i alkohol utrudniają przyswajanie witaminy B2, również zwiększając jej dzienne zapotrzebowanie.

Przyswajanie ryboflawiny jest bardziej skuteczne w obecności pozostałych witamin z grupy B.

Witamina B2 – skutki niedoboru:

  • problemy ze wzrokiem, a nawet uszkodzenie gałek ocznych i rogówki
  • pękanie kącików ust
  • pleśniawki i zajady jamy ustnej
  • łupież, łamliwe paznokcie, problemy skórne, wypadanie włosów
  • bezsenność, apatia, zawroty głowy
  • nadwrażliwość na światło
  • stany lękowe, uczucie niepokoju, kłopoty z koncentracją

Witamina B2 – skutki nadmiaru:

Ryboflawina jest witaminą ropuszczalną w wodzie, jej ewentualny nadmiar usuwany jest efektywnie wraz z moczem. Toksyczna dawka ryboflawiny może być podana tylko w formie zastrzyku.