Witamina B3 – niacyna



Witamina B3 – rola w organizmie i zastosowanie:

  • uczestniczy w przemianach węglowodanów, pozwala na uwolnienie z nich zapasów energii;
  • jest istotną częścią procesu tworzenia czerwonych ciałek krwi (erytrocytów), dzięki czemu zapobiega anemii;
  • jak wiele witamin z grupy B, niacyna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – zapobiega migrenom i zwrotom głowy;
  • bierze udział w wytwarzaniu hormonów płciowych;
  • poprawia ukrwienie skóry, wzmacnia włosy;
  • obniża poziom cukru we krwi;
  • reguluje poziom cholesterolu: zwiększając poziom dobrego cholesterolu HDL, chroni organizm przed zmianami miażdżycowymi;
  • dzięki swojej zdolności do rozszerzania tętnic pomaga w przypadkach nadciśnienia i choroby wieńcowej;

Witmaina B3 – zapotrzebowanie:

Zalecane dzienne zapotrzebowanie na niacynę wynosi:  2-12 mg/dzień dla dzieci, 14 mg/dzień dla kobiet, 16 mg/dzień dla mężczyzn oraz 17-18 mg/dzień dla kobiet w ciąży czy też karmiących. Maksymalna dzienna dawka niacyny nie powinna przkraczać 35 mg.

Ciężka praca fizyczna, stres, stosowanie tabletek antykoncepcyjnych czy spożywanie alkoholu powodują wzrost dziennego zapotrzebowania na witaminę B3.

Witamina B3 – skutki niedoboru:

  • zmiany skórne (wysypka pojawiająca się pod wpływem słońca);
  • problemy z układem trawienia (biegunki, wymioty);
  • zawroty głowy, osłabienie;
  • depresja, apatia, rozstrój nerwowy, stany lękowe, osłabienie pamięci;

Witamina B3 – skutki nadmiaru:

Skutki nadmiaru niacyny odczuwalne są zazwyczaj podczas terapii farmakologicznej z użyciem witaminy B3. Pierwszym objawem przedawkowania jest nierzadko bolesne zaczerwienienie i mrowienie skóry. Bardzo duże dawki niacyny mogą spowodować uszkodzenie wątroby, skurcze mięśni i zaburzenie akcji serca.