Witamina B6 – Pirydoksyna



Pirydoksyna – rola w organizmie i zastosowanie:

  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • pomaga w sytuacjach stresowych;
  • usprawnia zdolność uczenia się, poprawia przyswajanie informacji;
  • utrzymuje w dobrym stanie osłonkę mielinową komórek nerwowych, zwiększając efektywność ich działania;
  • wspomaga proces tworzenia przeciwciał – skutecznie wzmacnia układ odpornościowy;
  • obniża ryzyko zachorowania na nowotwory, depresję, czy chorobę Alzheimera;
  • dzięki swoim przeciwzakrzepowym właściwościom obniża ryzyko wystąpienia żylaków;
  • chroni przed zapalaniem stawów;
  • reguluje funkcje układu krążenia;
  • zapobiega anemii;
  • przeciwdziała astmie;

Pirydoksyna – zapotrzebowanie:

Zapotrzebowanie na witaminę B6 wynosi od 1 do 3 mg dziennie. Alkohol, dieta wysokobiałkowa, stres, wysiłek fizyczny zwiększają dzienne zapotrzebowanie na pirydoksynę. Pozostałe witaminy z grupy B ułatwiają wchłanianie pirydoksyny, jednak jej aktywność uzależniona jest przede wszystkim od odpowiedniego poziomu cynku i magnezu. Ich niedobór nie pozwala na przekształcenie pirydoksyny w jej aktywną formę.

Pirydoksyna – skutki niedoboru:

  • skurcze mięśni;
  • zmiany skórne;
  • zajady;
  • stany lękowe, depresja, drażliwość;
  • nadmierne zmęczenie, niezdolność uczenia się;
  • bolesne miesiączki;

Pirydoksyna – skutki nadmiaru:

W przypadku stosowania dawek mniejszych niż 200 mg/dzień objawy uboczne zazwyczaj nie występują. W przypadku przyjmowania dużych dawek witaminy B6 przez dłuższy okres czasu może dojść do uszkodzenia obwodowego układu nerwowego.