Witamina E (Tokoferol)



Witamina E – zastosowanie:

  • Ochronne – witamina E jest jednym z najsilniejszych antyutleniaczy, dzięki temu chroni elementy lipidowe komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników;
  • Zapobiega utlenianiu się witaminy A i witaminy C;
  • Hamuje utlenianie cholesterolu LDL
  • miażdżyca – hamuje rozwój płytki miażdżycowej – tym samym zwalcza choroby serca i układu krążenia, takie jak: zawał serca, dusznica bolesna, choroba niedokrwienna serca (w przypadku tej ostatniej jest w stanie odwracać jej skutki), 500 mg witaminy E dziennie jest w stanie zredukować ryzyko zawału serca o 75%;
  • Działa przeciwzapalnie;
  • Obniża ciśnienie tętnicze;
  • Chroni przed udarem;
  • Wykazuje działanie przeciwzakrzepowe hamując agregację płytek krwi;
  • Zmiękcza, uelastycznia i wygładza skórę;
  • Skutecznie działa na zmarszczki – redukując ich ilość;
  • Chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych;
  • Przynosi poprawę w przypadku chromania przestankowego;
  • Pomaga tworzyć czerwone ciałka krwi, dzięki czemu zapobiega niedokrwistości;
  • Stosowana wraz z selenem może działać antynowotworowo, chroni np. przed rakiem płuc;
  • Wpływa na prawidłowy rozwój mięśni gładkich, poprzecznie prążkowanych oraz mięśnia sercowego;
  • Zapobiega zaćmie;
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia katarakty;
  • Szczególnie polecana osobom w starszym wieku, gdyż pomaga zachować sprawność fizyczną i intelektualną;
  • W przypadku osób chorych na chorobę Parkinsona wpływa na poprawę stanu zdrowia;
  • Wzmacnia odporność organizmu;
  • Wpływa na płodność zarówno u kobiet jak i mężczyzn, leczy niepłodność u mężczyzn;
  • Pomaga utrzymać właściwy poziom hormonów przysadki, nadnerczy i hormonów płciowych;
  • Działa na odpowiedni rozwój płodu;
  • Witamina E – działanie na układ nerwowy – poprawia ogólny stan psychiczny, zapobiega irytacji, przemęczeniu, apatii, pomaga w leczeniu zaburzeń nerwowych;
  • Ochrania komórki nerwowe;
  • Łagodzi nieprzyjemne objawy napięcia przedmiesiączkowego i menopauzy.

 

 

Witamina E – działania niepożądane:

Witamina E – skutki niedoboru: Witamina E – skutki nadmiaru:
Ewentualny niedobór witaminy E może być spowodowany zaburzeniami trawienia i wchłaniania tłuszczu. Może powodować:

  • Zwyrodnienie i zanik mięśni
  • Uszkodzenie krwinek czerwonych
  • Nerwowość
  • Poronienia
  • Zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia nowotworów i białaczki
Przedawkowanie witaminy E może doprowadzić do niedoboru witaminy K, a to może być przyczyna problemów żołądkowych i biegunki.

 

Witamina E – zapotrzebowanie:

Osoby dorosłe powinny przyjmować 9-10 mg dziennie. Zapotrzebowanie na witaminę E wzrasta wraz:

  • ze wzrostem spożycia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych;
  • ze stosowaniem niektórych leków, takich jak pigułki antykoncepcyjne, leki obniżające poziom cholesterolu
  • z przebywaniem w bardzo zanieczyszczonym środowisku;

Obecność selenu i witaminy C ułatwia jej wchłanianie

 

Witamina E – opis

Witamina E rozpuszcza się w tłuszczach. Nie jest wytwarzana przez organizm, dlatego też musi być dostarczana do niego wraz z pożywieniem. Magazynowana jest w tkance tłuszczowej, wątrobie oraz mięśniach.  Bogatym źródłem witaminy E są:

  • Olej z kiełków pszenicy;
  • Nasiona lnu;
  • Olej słonecznikowy;
  • Orzechy laskowe;
  • Kiełki suszone.

Warto pamiętać, że witamina E ulega zniszczeniu podczas gotowania, konserwowania, głębokiego zamrażania oraz w kontakcie z powietrzem, dlatego tak ważna jest jej suplementacja.

 

Piśmiennictwo:

Barbara Włodarczyk, Zdrowie od kuchni, Białystok 2008.